____________________
___________________
_______________________
ETT URVAL DEBATTARTIKLAR I
MEDIA
OM ADVOKATKÅRENS
SÄRSTÄLLNING I SVERIGE OCH DEN BRISTFÄLLIGA
KVALITÉN PÅ JURISTDOMARNAS BEDÖMNING NÄR EN RÄTTSTJÄNARE
ÄR PART I CIVILMÅL:
Dagens Industri den 24 maj
1994: "Låt
inte advokaterna syna sig själva"
av Bertil Burström
Replik i DI den 31 maj 1994: "Vi
advokater får inte döma oss själva" av Adv-samf. ordf Sven Unger.
Svar i DI 14 juni 1994: "Vem
kontrollerar advokatens specialkunskaper?" av Förbundsjurist Per
Ossler, Fackförbundet Installatörerna
Därutöver ett flertal apostroferande samtal till
Debattredaktören och Burström. EU-valet stoppade vidare debatt.
Dagens Industri 27 maj 2000: "Är
svenska advokater mer rättrådiga än norska?"
av Bertil Burström
Replik i DI 8 juni 2000: "Därför
fälls färre advokater i Sverige" av Anne Ramberg,
generalsekreterare i Advokatsamfundet
Svar i DI 17 juni 2000: "Hur
kan en varnad advokat vara lämplig som försvarare?" av Annette
von Sydow, Ekobrottsmyndigheten
Inlägg nr 4 i DI 4 juli 2000: "Advokater
klarar ej egenkontroll"
av Bertil Burström
Inlägg nr 9 i DI 19 aug 2000: "Slå
vakt om tilltron till rättsväsendet" av Anne Ramberg,
generalsekreterare i Advokatsamfundet
Inlägg 10-12 den 29 aug -00: "God
Advokatsed har hamnat i utförsbacke" m m av Annette von Sydow,
EBM + Korlén o Fertner
Inlägg 13-15 i DI 1-2/9 -00: "Advokatsamfundet
omvänder sig nog bara under galgen" av Stig Gustafsson,
fd chefsjurist på TCO; riksdagsman för (s).
Inlägg nr 16 i DI 5 sept 2000: "God
Advokatsed har stramats upp" av Claes Peyron, Etiknämndens
ordförande
Inlägg 17 i DI 8 sept 2000: "Även
advokater vill ha bättre disciplinnämnd" av Annette von Sydow,
bitr chefsåklagare vid EBM
Inlägg nr 18 i DI 19 sept 2000: "Inte
heller advokater kan dömas utan bevis" av Anne Ramberg,
generalsekr i Advokatsamfundet
Inlägg 19-21, 29/9-20/10 2000: "Vad
väntar Justitiedepartementet på?" av Stig Gustafsson, f
d chefsjurist TCO (plus inlägg av Claes Peyron och revisorn L-E Olsson)
Debatten avslutades efter 21 inlägg.
Följande fick ej plats: "Slå
vakt om rättvisan - och inte dess ombud!"
av Bertil Burström
Dagens Industri 21 okt
2000: "Regeringen
delar ut domartjänster som belöning" av Ulf Yxklinten, advokat,
Malmö
Inlägg i Dagens Industri 27 okt 2000: "Samhället
måste ta itu med ekobrottens serviceorgan" av Björn Blomqvist,
chefsåkl. EBM
Moderna Tider november 2000: "Andra
får sitt straff men advokaterna går fria"
av Bertil Burström
"Svar till Bo
Hammar" - Replik i MT till Bo Hammar, samhällsrepresentant
i Advokatsamfundets disciplinnämnd
FIB-Kulturfront nr 12 -2000: "Sverige
har en märklig rättskultur..."
av Bertil Burström
Uppföljning i FIB-K nr 4 - 2001: "Varför
får en advokatkund sällan rätt?"
av Bertil Burström,
med replik av advokat Ingemar Folke: "Burström
anar en jättekonspiration"
Helsingborgs Dagblad den 28 aug
2000: "Skillnad
på moral och rätt?"
av Bertil Burström
Nordvästra Skånes Tidningar 5/5
2000: "Går
det att lita på advokaterna?"
av Bertil Burström
Replik i NST 13 juni 2000: "Visst
kan man lita på landets advokater" av Bo Ahlenius, vice
ordf i Advokatsamfundet
Svar i NST 3 juli 2000: "En
bättre granskning av advokaterna behövs!"
av Bertil Burström
HD/NST 1 febr 2007:
"Dåliga
polisutredningar är ett hot mot rättssäkerheten"
av Bertil Burström
Postens företagartidskrift Du&Co nr 2
2001: Kort redogörelse för
det
bedrövliga frimureriet i svenska domstolar.
Tidningen Fria Företagare nr 1,
mars 2004, från Företagarförbundet:
Advokatkårens
särställning i Sverige
Sveriges Domareförbund har klargjort en gång för
alla att de svenska advokaterna har varit och är helt
oklanderliga. Hur skall man annars tolka
domareförbundets remissvar till Advokattillsynsutredningen SOU
1999:31?
_______________________________
PRAKTIKFALL är lärorika för
småföretagare och uppfinnare
________________________
Statens höga företrädare har väl "alltid" skyddat
sig själva och
varandra?
Författaren och rättskämpen
Vilhelm Moberg (bild) fick under
1950-talet anledning att i vredesmod fatta pennan och skildra
flera rättsskandaler
bland Sveriges "rättsvårdande" myndighetspersoner. Många av dessa händelser har
gått till eftervärlden under följande namn:
Rådman Lundquist-affären (Folke Lundquist var domare vid Stockholms tingsrätt
och förskingrade miljonbelopp som förmyndare och god man åt konstnären Gustaf
Unman. Avslöjandet
motarbetades av juristkollegor och andra rättstjänare i sjutton år!);
Haijby-affären.
Kurt Haijby misstänktes ha haft (då olagliga) homosexuella förbindelser med kung Gustav V,
och även pressat kungen på pengar. Detta fick höga
myndighetspersoner med överståthållaren Thorsten Notin i spetsen att grovt bryta mot lagen.
Den ganska harmlöse Haijby spärrades bl a in på Beckomberga mentalsjukhus och
tvångsförvisades även till Tyskland och Gestapos fängelse i februari 1939 för
särskilt farliga element. Dömdes sedan till sex års straffarbete, sedan
"rättstjänarna" konspirerat ihop ett preskriptionsavbrott om påstådd
utpressning;
Kejne-affären. (Handlar om falska beskyllningar och förföljelser av
Pastor Karl-Erik Kejne, sedan denne ingripit mot barnprostitution och
homosexuella förbindelser i Stockholms högre samhällsskikt);
Selling-affären (Selling var en tjänsteman vid Riksmuseet, vilken man försökte förklara sinnessjuk
eftersom han ansågs obekväm
för vissa chefspersoner);
Högbrofors-målet. (Handlar om svindlande affärer och dubiösa domstolstvister mellan
Svenska Handelsbanken, Wallenberg-sfären och företagsbyggaren Torsten Kreuger,
bror till tändstickskungen Ivar Kreuger).
I vår "upplysta" tid har vi med viss regelbundenhet
upplevt flera uppseendeväckande händelser inom rättsväsendet och statliga verk. Vem minns inte "Fången
på fyren" - Anders Ahlmark, som i sin egenskap av kartograf
vid
Sjöfartsverket upptäckte att verket missat att på sjökorten markera ett grund
vid Fifång, vilket det ryska
tankfartyget Tsesis gick på med dunder och brak år 1977. Kaptenen och den tjänstgörande lotsen
beskylldes för haveriet och fick felaktigt bära hundhuvudet, tills Ahlmark lyfte
fram sanningen i offentlighetens ljus. Då blev det istället Ahlmark som frystes
ut och sattes i tjänst på fyren Ölands Södra Grund . Justitiekanslern Ingvar Gullnäs fritog i
sin utredning inblandade myndigheter från allt ansvar. Tack och lov ställde
denna gång Högsta domstolen i viss mån en korrekt diagnos på eländet efter sex
års domstolsförhandlingar.
Sedan har vi Krigsmaterielinspektionens (Carl Fredrik Algernon,
död 1987) låt-gå-mentalitet i samband med Bofors-affären med Indien,
Dubai och Bahrein (1980-talet), där mutor och överträdelser av exportförbudet
(Robot70 m fl) var huvudingredienser. Avslöjandet av
detta skumrask började med att en av de anställda ingenjörerna på Bofors,
Ingvar Bratt, tyckte att
fifflet hade passerat anständighetens gräns. Den rättrådige blev som vanligt i
sådana sammanhang
utstött i kylan. (Att detta som regel gäller för alla "Whistleblowers" har
fastslagits genom forskning av professor emeritus Lennart Lundquist m fl på
Institutionen för Statsvetenskap vid Lunds Universitet.) Efterföljande
debatt gav upphov till lag SFS 1990:409, om skydd för anställda som avslöjar en
arbetsgivares brottsliga verksamhet.
Många frågetecken finns även kring den mångbegåvade läkaren
och före detta aktive socialdemokraten
Alf Enerström, som efter att ha varit en
hyllad "guru" i politiska kretsar hamnade i onåd hos statsministern Olof Palme
(s) och förföljdes av
myndighetspersoner med lejda "rättstjänare" samt slutligen isolerades i sluten psykiatrisk
vård. Se även hemsidan från Enerströms främste supporter, arkitekten
Sten Lindeberg.
Man får heller inte glömma fallet
Osmo Vallo, där en mer eller
mindre utslagen människa avled av de skador som uppkom vid ett
polisomhändertagande. Rättsmedicinalverket och poliskåren med flera rättstjänare
såg till att upprepade gånger dölja polisövergreppet på olika vis, trots att ett
tiotal vittnen hade bevittnat händelsen. Bland många andra har även förre chefen
för Riksrevisionsverket, Inga-Britt Ahlenius (sedan 2004 undergeneralsekreterare för FN's internrevision),
riktat nedgörande kritik bl a i tidningen Dagens Nyheter mot hur
myndighetspersoner i detta liksom i många andra fall , skyddar sig själva och
sina kollegor i stället för att söka efter sanningen och en anständig rätt.
Mindre känt i media är fallet med Täby-läraren Staffan
Taube, som upptäckte vissa oegentligheter på sin skola. Taube påtalade detta
för skolchefen, med påföljd att han blev gruvligt mobbad medan de skyldiga gick fria.
I samband med att Försäkringskassan utredde en arbetsskada hos den hederlige läraren, skrevs ett
ärekränkande intyg om Taube. Fallet kom upp i Kammarrätten, där det
blev uppenbart för Taube att de avslöjande bandupptagningarna från rektorns
osanna vittnesmål i Länsrätten hade manipulerats. Det framkom senare att rektorns man hade
lånat hem kassettbanden under några veckor. Sedan polis kopplats in, kunde det
fastslås (genom undersökning av tekniker hos FOI och Ericsson) att banden hade redigerats och
kopierats på ett ganska amatörmässigt
sätt. Följden blev att rektorns man (dåvarande justitierådet Hans-Gunnar Solerud) i all
tysthet tvingades sluta sin tjänst vid Högsta domstolen och har därefter varit verksam som advokat. Den
domare på Kammarrätten, som hjälpte sin höge domarkollega att låna kassettbanden, avgick och
lär numera vara jurist på Arbetsmarknadsstyrelsen. Staffan Taube,
vars enda "fel" var att sträva efter ordning och reda, är nu
förtidspensionerad på grund av utstötningens skadeverkningar. Trots insikterna
hos polis och teknisk expertis har ingen åklagare velat pröva huruvida dåvarande justitierådet
Hans-Gunnar Solerud gjorde sig skyldig till grovt övergrepp i rättssak och grovt
undertryckande av urkund eller urkundsförfalskning och/eller om domarkollegan i
Kammarrätten kunde anses skyldig till medhjälp. (Uppgifterna om Taubes
upplevelser har refererats i Sveriges Radio P1 och kan
återfinnas i ett digert offentligt material).
En person med civilkurage,
som det faktiskt gått lite bättre för, är undersköterskan Sarah Wägnert. Hon
slog i slutet av 1990-talet larm om vanvård hos ISS Care på Polhemsgården i
Solna av äldre sjuka. 1997 blev Sarah utsedd till årets svensk och gav upphov
till en ändring i socialtjänstlagen om skyldighet för anställda att anmäla
missförhållanden inom vården; "Lex Sarah".
Bland andra egendomligheter som Myndighets-Sverige
varit med om att
producera
kan nämnas Estonia-utredningen, där utredarna, som i och för sig
representerade flera berörda länder, av allt att döma gick in för
att inte göra någon ansvarig för det osannolika fartygshaveriet en sen septembernatt
1994 på Östersjön. Tsunami-kommissionen
däremot lade i slutet av 2005 fram en mycket seriös utredning som är så rakryggad och
sanningsenlig att
folk med erfarenhet från statliga utredningar bara gapar av förvåning.
Man får hoppas att den öppenhet som den sistnämnda
kommissionen visat kan mana till efterföljd. Förutsättningarna för objektiva
utredningar och en neutral granskning av staten och statliga myndigheter är
annars inte goda. Ej heller kan bästa skötsel garanteras i statens olika
fögderier. För detta krävs åtminstone att generaldirektörer och chefsdomare med
flera utses på faktiska meriter och inte efter politiska företräden samt förevisad
servilitet mot regeringsmakten. En annan ovillkorlig förutsättning är att
nuvarande granskningsorgan men även styrelseledamöter i statliga verk och
företag besätts med från statsmakten helt fristående personer. Viktigt är att
dessa städse uppvisar hög integritet och stark rättskänsla, för det är alls
inte så att rättspatos medföljer den juridiska utbildningen. För att komma
tillrätta med den dolda vänskapskorruptionen i Sverige, krävs dessutom att
media tillägnar sig bättre juridiska kunskaper och blir mer granskande och
mindre auktoritetstrogen. Detta är viktigt för ett folk, som tack och
lov sluppit förödande krig men just därför inte lärt sig civilkurage i
praktisk handling utan istället skyggar bakom lejda ställföreträdare och ombudsmän.
Endast om staten och dess tjänstemän
vinnlägger sig om att
verkligen på bästa sätt tjäna sina medborgare öppet och ärligt kan vi få ett harmoniskt, tryggt
och hållbart samhälle. Om sedan jämlikhet och oegennyttig
rättvisa i en nära framtid även får råda i övriga jordens länder kan vi möjligen hoppas på en bestående fred
mellan alla folk och länder.
©
Bertil Burström,
Februari
2006 www.bertilsuppslag.eu
Är det OK
om rättvisan favoriserar en viss yrkesgrupp?
Uppdatering av artikeln "Advokatkårens
särställning i Sverige"
publicerad i tidningen Fria Företagare nr 1, mars 2004, från
Företagarförbundet (upplaga 150.000 ex)
Domstolarna är skyldiga att behandla alla
parter lika. Grundlagen RF 1:9, domarreglerna samt Europakonventionen
föreskriver att åberopade bevis, avtalsvillkor, vittnesutsagor och
omständigheter skall värderas objektivt och likvärdigt. Enligt statistiken får
förfördelade kunder bifall till sin domstolstalan ungefär lika ofta som kundens
leverantörer och konsulter. Detta tyder på att ingen part har bättre odds än
någon annan, i vart fall om de företräds av sakkunnigt rättegångsbiträde.
Konsultgruppen advokater avviker dock påtagligt. Ingen av dessa
statsauktoriserade jurister har någonsin förlorat en rättstvist mot en enskild
klient, även om denne biträtts av annan advokat, jurist eller professor! Något
tusental tvistemål angående vårdslös/illojal handläggning har avgjorts senaste
seklet, men inte en enda av de missnöjda klienterna har hittills tillerkänts en
enda krona i skadestånd av svensk domstol. Detta är en regel
utan undantag: 1949 nekades dödsboet efter en känd ämbetsman
skadestånd även av Högsta domstolen, trots konstaterade handläggningsfel
(NJA 1949 s 271).
De belopp som missnöjda klienter offrar på att utkräva skadestånd från
försumliga advokater, sedan förlikningsförhandlingar och försäkringslösningar
misslyckats, kan anses bortkastade då vinstmöjligheten är så utsiktslös. Men
ingen informeras om detta, vilket innebär nya ärenden på de redan missköttas
bekostnad. Kostnaden och tidsspillan för stat, försäkringsgivare och enskilda
är avsevärd.
Rättsvetenskapen har förhållit sig passiv. I mars 2005 presenterade
dock Institutionen för Processrätt vid Stockholms Universitet en undersökning
huruvida principen ”Likhet inför lagen” verkligen gäller alla. En delstudie
fokuserade på frågan huruvida advokater möjligen
favoriseras i domstol. Rapporten Canis non est canem
bekräftar många klienters bistra erfarenheter. Den märkliga rubriken får sin
förklaring ur nedanstående citat:
”Sammanfattningsvis konstateras att klientens möjlighet till framgång
med en skadeståndstalan är om inte obefintlig så i alla fall minimal… Men
faktum är att man utifrån denna undersökning inte helt och hållet kan avfärda
misstanken om att advokaterna gynnas av rättssystemet. …så länge civilprocessen
ser ut som den gör idag bör
klienten avrådas från att inleda en skadeståndsprocess mot sin advokat.”
Sveriges justitieminister Thomas Bodström avfärdade genast i radio och TV alla
undersökningar som ”otillförlitliga” med motiveringen att de utförts av
”studenter”. Även citerad rapport, som tagits fram av en godkänd jurist
under ledning av en professor i processrätt, negligerades i samma
maktfullkomliga stil. Borde inte de alarmerande signalerna istället
manat Justitiedepartementet att låta utreda och granska några egendomliga
domslut mer i detalj? Det finns all anledning att utröna huruvida det finns fog
för misstankarna att domstolarna reser otillbörligt höga krav på rättsgrunder
och bevis, när en advokat instäms av sin fd klient. Trots allt anser sig många
rättssökande kunna visa, att domstolens bakgrundsteckning förminskat de för
advokaten mest graverande omständigheterna. Andra klienter har noterat att
åberopade grunder och orsakssamband förändrats inte bara till graden utan även
till arten i domskälen. I några tvistemål tycks domstolarna ha gjort sig
skyldiga till kronologiska fel och dubiösa domskäl, vilket därmed räddat den
försumlige advokaten. Felen har inte kunnat överprövas. Bakomliggande
rättegångsmaterial indikerar att många allvarliga anklagelser har fog för
sig.
De diskriminerande konstgreppen tycks härröra från en kollegial
kompisanda och strävan att legitimerade rättstjänare skall uppfattas som helt
igenom tillförlitliga och därmed även Sveriges rättsapparat. Därför måste även
de mest försumliga värnas. Detta kan fortgå utan bättring, då något ”trixande
under mattan” inte får förekomma och vore så rättsvidrigt att det bara inte kan
ske och är så osannolikt att det aldrig kan vara sant… Medan de som slår larm
efter bittra upplevelser uppmanas att inte kvälja dom för att inte rubba
allmänhetens tilltro till rättsväsendet.
Att den oacceptabla situationen består har ytterligare orsaker: En är
att ”det svenska rättsväsendet saknar förmåga att rätta sig självt” - som
29 initierade auktoriteter skrev på DN-debatt den 1 mars 2005. Ett annat skäl är
att JK och JO endast får ingripa mot formella fel. Därtill vägrar HD envetet och
utan förklaring pröva tvister mot klandervärda advokater trots att prejudikat
saknas!
Till följd härav saknar Sverige nöjaktig kvalitetssäkring samt forsknings- och
mediebevakning på detta rättsområde.
Ännu en orsak till att orättfärdigheter inte korrigeras i
rättsapparaten kan vara att de rättsliga aktörerna har en obefogad övertro på
sin egen förmåga och oantastlighet. Likväl tyder ingenting på att god moral och
rättskänsla är mer utpräglad bland jurister än hos andra. Däremot tycks
ödmjukhet vara en bristvara. Därför visas kalla handen när utomstående uttrycker
tvivel, istället för att frågan undersöks närmare och saken korrigeras så fort
en felaktighet påpekas. Ett möjligt motmedel är att yrkesneutrala nämndemän
tilläts i tvister där kollegialt jäv ligger i farans riktning?
Företag och enskilda kan klaga hos Europadomstolen. Denna utpost för
mänskliga rättigheter har 80.000 pågående klagomål (ca 700 från Sverige).
Utsikterna är därför små och väntan lång. Trots uppenbart jäv har en av domarna,
som för några år sedan var ordförande för Sveriges Advokatsamfund, avfört två
klagomål om favorisering av advokater i svenska domstolar.
Emellertid har målet 73841/01 nu blivit "admissible" varvid åtta domare har utsetts
vilka förelagt Svenska staten att
senast 15 september 2005 yttra sig över anförda egendomligheter i en
tvistemålsprocess mot advokat. Skriftväxlingen måste härefter ske på engelska
eller franska. Den enskilde klaganden synes inte få något bidrag till
översättning eller juridiskt biträde för sitt argumenteringsarbete. Staten har
självfallet tillgång till alla tänkbara resurser.
I andra länder behandlas advokater som vilka medborgare som helst.
Danska klienter får bifall till sina klagomål i mer än hälften av fallen. Där
råder kulturen att påträffade fel rättas till, medan utfallet ”noll” för
svenska klienter torde bero på att svenskt rättsväsende har ett ansvarsbefriande
förhållningssätt till myndighetspersoner.
Är det verkligen försumbart att ett femtiotal medborgare drabbas av partiska
domar årligen för att folkflertalet skall behålla sin barnatro på domstolarnas
ofelbarhet? Vad innebär det i förlängningen om rättsväsendet agerar olika allt
efter vem som är svarande? Rättvisans tjänstemän har mer än andra en absolut
plikt att se till att rätt verkligen blir rätt. Den uppgiften måste fullgöras
utan partiska hänsyn i ett tillförlitligt rättssamhälle. I avvaktan på
ytterligare forskning och så länge inte ens advokatens mest tvivelaktiga
arbetsinsatser fördöms i svenska domstolar, borde allmänheten upplysas om
följande mot bakgrund av redovisad forskning:
En skadeståndstalan mot
klandervärd
advokat är fullständigt utsiktslös och icke tillrådlig oavsett styrkan i
bevisning och rättsgrunder!
©
BERTIL BURSTRÖM,
Ängelholm 2005
www.bertilsuppslag.eu
|
"FÅNGVAKTARENS VARDAG: 1. Rymmer ej... 2. Rymmer... 3. Har rymt..."
Installation av Bertil
Burström, 2004
vid
HILLESGÅRDENs Park- och konferensanläggning, Fastarp, Klippan |
OFULLGÅNGEN LAGSTIFTNING
I ett globalt perspektiv är
Sverige en rättsstat, men det finns fortfarande många brister.
Här är en lista med synpunkter på lagstiftningen från en
praktiskt erfaren gräsrotsnivå.
Välkommen med
kompletteringar och förbättringsförslag!
1.
Sverige låter, till skillnad från många andra länder, utdömda
skadestånd eller dylikt bli exigibla (utmätningsbara) även om domen
överklagats till högre instans och således ännu inte vunnit laga
kraft. Därigenom kan en part, som fått bifall i tingsrätten, begära
Kronofogdemyndighetens hjälp att säkra det utdömda beloppet. Om motparten
inte kan lämna bankgaranti, betala pengarna eller nedsätta beloppet
i Länsstyrelsens allmänna förvar, kan den "preliminärt förlorande"
parten försättas i konkurs utan att få sin sak prövad i högre
rättsinstans.
Det innebär att en part kan chansa med att föra in falska bevis och
osanna vittnesmål i tingsrätten för att säkrare kunna vinna. Om så
blir fallet kan han snabbt få sin "ljusskygga" sak ur världen genom att
begära motparten i konkurs om motparten inte kan betala de höga
rättegångskostnaderna. Risken är ganska liten att konkursboet vill riskera
mera pengar genom överklaganden och menedsutredningar i hovrätten
eller kammarrätten.
Exempelvis i
Norge däremot kan ingen dom verkställas förrän målet vunnit laga
kraft efter slutlig prövning även i den högsta rättsinstansen.
Nog känns väl det senare exemplet mera rättssäkert?
2. De så kallat
"kvalitetskontrollerande" rättsinstanserna hovrätterna och
Högsta domstolen behöver enligt gällande svensk lag inte
redovisa sina rättskällor, domskäl eller eventuellt befintliga prejudikat som
stöd för att avvisa eller vägra lämna bifall till de argument som en
klagande part anför. Detta trots att det knappast kan medföra något merarbete
eller kostnad att överrätten anger vilka regler eller gamla
prejudikat som medför att exempelvis HD inte kan lämna dispens för
omprövning av ett mål? Lagstiftaren har därigenom lämnat vägen
öppen för en i vissa fall undermålig rättskvalitet och en ibland ohämmad om än undanskymd vänskapskorruption
inom det svenska rättsväsendet när ovidkommande särintressen står på
spel på grund av partsställningen.
3.
Efter att Riksdagen
tagit beslut om begränsningar i den statliga rättshjälpen har
olikheten inför lagen blivit ännu mer markant. Den som tvingas
vända sig till domstol har vanligtvis svårt att få gehör för sin
talan om den juridiska kunskapen är otillräcklig. Advokater och
kvalificerade jurister är i sådana lägen lika oundgängliga som
kostsamma. Därför borde även advokater tillåtas hjälpa till utan
timarvode men mot framtida andel i eventuell ekonomisk framgång
i domstolen. Sådant förfarande är tillåtet i vissa andra länder,
exempelvis USA. Svensk lag och gällande etikregler i
Advokatsamfundet förbjuder dock
undantagslöst varje hjälpinsats mot rörlig provision på det
ekonomiska utfallet. Detta förbud innebär att åtskilliga rättssökande
förblir detta i teorin, men kan aldrig få sin sak rättsligt
prövad som andra bättre bemedlade "rättskonsumenter".
4.
Preskriptionstiderna för olika brott föreskrivs i Brottsbalken och
följer av straffsanktionens längd eller kännbarhet och räknas från
brottets begående. Men vad gäller om de lömska brotten Bedrägeri, Svikligt
förfarande, Urkundsförfalskning och Trolöshet mot huvudman inte kan uppdagas förrän lång tid
efter gärningen? Lagstiftaren tycks inte bry sig om detta, utan har samma regler som för andra
brott och har inte förstått att preskriptionstiden i dessa fall
borde räknas från när brottet avslöjas. Vid sen upptäckt kan preskriptionstiden
annars bli obefintlig och lika med
noll även om stora skador uppstår!
5.
Utvecklingsstörda och omyndigförklarade räknas i brottmål förvånande nog som
rättsmyndiga, till skillnad från vad som gäller i de flesta andra
länder efter en förnuftig och naturrättslig lagstiftning.
6.
Varje tilltalad brottsmisstänkt har full rätt att återkalla sitt
överklagande till hovrätten fram till minuterna innan hovrättens dom
meddelas. Denna "rättssäkerhetsprincip" skapar stora
merarbeten och onödiga kostnader för utarbetande av domar etc som
sedan aldrig kommer till användning. Om rätten att
återkalla talan istället skulle gälla endast fram till dess att parternas
slutpläderingar har avslutats vid huvudförhandlingen skulle både besvär och pengar sparas för det
allmänna.
7. Självklart är
det viktigt att en dom undertecknas av minst en ansvarig domare. I
brottmål sitter vanligtvis minst en lagfaren domare och en
protokollförande jurist i tingsrätten jämte tre nämndemän. I
hovrätten medverkar vanligtvis två nämndemän vid sidan av tre
lagfarna jurister i brottmål. Ofta medverkar även någon yngre jurist
som protokollförare. I hovrättens domar framgår vilka juristdomare
och nämndemän som deltagit och dömt i målet. I tingsrättens domar däremot finns för
det mesta endast uppgift om namnet på rättens ordförande, d v s juristdomaren.
Det finns alltså ingen uppgift i domen om vilka nämndemän som deltagit i
beslutet eller om vilken jurist som varit ansvarig för
protokollföringen. Varför förekommer dessa uppgifter sällan eller
aldrig i tingsrättens
domar? Att uppgifterna däremot förekommer i det för de flesta okända
domstols-protokollet räcker inte.
8. För den som
avtjänar sitt straff i fängelse kostar det inget extra att avvika
från en permission eller rymma från fängelset. Det enda som händer,
förutom att det uppstår mycket merarbete och kostnader för
fångvården, är att strafftiden tar paus och frigivningen förskjuts i
tiden lika länge som rymmaren är borta. Är detta bra? Vore det inte
lämpligt med någon kännbar preventiv verkan, vilket nog skulle
avhålla många från att försöka rymma?
____________________
STIFTELSEN RÄTTSSTÖDSFONDEN vill gärna få kontakt med
dig som har goda språkkunskaper och ett socialt rättspatos, och som på ideell bas kan
hjälpa oss översätta relevanta avsnitt i hemsidan till företrädesvis engelska,
franska, tyska, spanska eller andra språk. Kontakta oss gärna!
Vi är tacksamma för tips och besked om
felaktiga fakta.
Kontakta
ansvarig skribent!
Ta även del av:
Diskussion och debatt på nätet om Fair play i rättsapparaten