"Mycket pekar på att svenska domstolar diskriminerar enskilda och företag
i tvister mot advokater
och andra rättstjänare"
Åtskilliga praktikfall och bedövande
statistik visar att tvistemål mellan klient och
advokat inte hanteras på ett opartiskt sätt av
juristdomare i Sverige. Högsta domstolen beviljar inte ens
prövningstillstånd för sådana skadeståndstvister! Det synes som om
vårdslösa/ illojala advokater särbehandlas av juristdomarna inte
enbart av nepotism, utan även för att man vill att det skall se ut som om
Sveriges auktoriserade rättstjänare är absolut tillförlitliga
och att allmänheten därför tryggt kan lita på alla och envar inom
rättsväsendet. Sån't hyckleri! Flera
åsidosatta klienter har på olika sätt
försökt få till stånd vetenskaplig forskning på området
"Vänskapskorruption i rättsväsendet" -
hittills förgäves. Endast 20-poängsuppsatsen "Canis non est
Canem" har utförts, där konklusionen manar till ytterligare
forskning angående påvisad favorisering av auktoriserade
rättstjänare vid skadeståndstvister, som anhängiggjorts av
enskilda klienter. Forskningspengar finns i fonder och
stiftelser. Men viljan tycks inte finnas? En genomgripande förändring
krävs för att domstolarna
skall tvingas tillämpa grundlagen lika för alla - alltid. Nedan redovisas
det för etablissemanget besvärande problemkomplexet. |
I januari 2010 skickades fyra skrivelser till
JK,
JO,
Justitieutskottet samt till
Justitieministern Beatrice Ask, med begäran om åtgärder. (Klicka på
respektive adressat så öppnas motsvarande doc-fil.)
Brevet till JO ses här nedan:
JUSTITIEOMBUDSMANNEN JO
Box 163 27,
103 26 STOCKHOLM
Anmodan om utredning och bekämpande av kollegial särbehandling i domstol
En grundbult i ett bra land är lag och ordning. Rätt och rättfärdighet
bör även råda i domstolarna. Så är inte alltid fallet - inte ens i
Sverige.
För allmänhetens tillit är det viktigt att korrekt rättvisa skipas
även i civila tvistemål och inte bara i brottmål, där JK:s utredning
Felaktigt dömda, visade att domstolarnas bevisvärdering ibland brustit
med allvarliga följdverkningar.
Undertecknad har i tjugo års tid tillägnat sig kunskap och bister
erfarenhet, som lika allvarligt som entydigt talar för att det frekvent
uppträder kollegial vänskapskorruption i våra domstolar. Det finns
åtskilligt som styrker misstanken om att juristdomarna regelmässigt
håller sina stats-auktoriserade kollegor advokaterna om ryggen i de
civilmål, som enskilda och företag nödgas driva för att få skadestånd
från advokat för vårdslös, inkompetent eller illojal handläggning. Att
även en vanlig människa bör åtnjuta rättvis behandling i domstol borde
väl vara en självklarhet även i de fall svaranden är en
förenings- och yrkesbroder till juristdomarna och tillika studiekamrat
och daglig aktör på ortens tingsrätt? Tyvärr ser det inte ut så i
praktiken!
Undersökningar och fem års efterlysningar på Internet har inte
uppdagat en enda lagakraftvunnen dom, där en skadelidande klient
tilldömts ens en krona i ersättning. Jag har sedan 1992 skrivit om detta
i åtskilliga debattartiklar i olika rikstidningar, Internet och annan
media och fått oräkneliga reaktioner där det berättas om många
egendomliga domslut. Likväl sker ingen akademisk forskning, förutom den
20-poängsuppsats som jag initierade hos Juridicum vid Stockholms
Universitet. Rapporten - Canis non est Canem (”Hundar äter inte hundar”)
bekräftade, eller kunde i vart fall inte tillbakavisa, mina slutsatser.
Statistiken i broderlandet Danmark visar att vårdslösa advokater
förlorar dessa skadeståndsmål i uppemot 60 fall av hundra. I Sverige
är mönstret 0 (noll) fall av hundra. Genomgående. Sedan förra seklets
början! Sådan statistik borde få vem som helst att reagera. Högsta
domstolen har likväl inte prövat någon tvist om advokatansvaret sedan
1949, trots att det pågår ett tjugotal sådana mål årligen. Det är
oerhört allvarligt att åtskilliga företag och enskilda har drabbats av
förödande ekonomiska och sociala skador på grund av dubiösa och
tillrättalagda domskäl på orättfärdiga grunder - och förvägrats
överprövning i HD, oaktat understödjande professorsutlåtanden etc!
Framstötarna om allvarliga kränkningar av Regeringsformen RF 1:9 (allas
rätt till lika behandling) har hittills ignorerats och tystats ned
av såväl forskningen, Sveriges Advokatsamfund som statens tillsynsorgan.
Jag vill mot anförd bakgrund att JO initierar opartiska
utredningar angående ett lämpligt antal civilmål där svaranden är
advokat, samt låter utreda och verka för en ny bedömningsordning när ena
parten är statsauktoriserad yrkesbroder till juristdomarna på orten
eller domstolen ifråga.
Ängelholm 2010-01-22
Bertil BURSTRÖM, Össjö-Boarpsvägen
80, 266 91 Munka-Ljungby Tel 0431-43 32 80
E-post
bertil@srsf.se
www.bertilsuppslag.eu
_______________________________________
Klicka på den text som är
understruken i färg om du vill se bakomliggande dokument i htm-, doc- eller pdf-format!
A.
FORSKNINGSOBJEKT.
TVISTEMÅL DÄR ADVOKAT VARIT SVARANDE P G A FÖRSUMMELSE
A.1 Se åtta olika rättsliga avgöranden, som jämte
ett stort antal offentliga
handlingar refererats på denna webbplats under
Orättfärdiga domar.
A.2 Bland ytterligare
några
tvistemål mellan missnöjd klient och ifrågasatt advokat kan följande
partsställningar nämnas där advokater fredats på
dubiösa grunder:
*
Advokat Johan Karlefors (ombud: advokaten Göran Ramberg)
Kärande: ES. Ombud: Advokaten Bertil Andersson. Helsingborgs
tingsrätt Mål T 515/96. Ej bifall. Förlikning
utan skadestånd i HR.
(Saken: Underlåten betalningssäkring vid husförsäljning)
* Advokat Jonas Lauritzen (Ombud: advokaten Stefan
Ruben och civilekonomen Leif Johansson). Kärande: JEB. Ombud: advokaten
Göran Luterkort. Gbg TR i mål T
359-93. Ej bifall. (Saken gällde en skattemässigt misslyckad
generationsväxling i familjeföretag).
* Advokat Lars Laurin (Ombud: advokaten Lars
Andersson). Kärande: SI/CH. Ombud: advokat Christer Tingwall. Lunds TR
mål T 751-97; Hovrätten Skåne mål T 441-98. Ej bifall. (Ursprungssaken gällde talan mot Alfred Berg Fondkommission
och framgår av rättsfallet NJA 1995:107; SI/CHs efterföljande
talan mot advokat Laurin avsåg otillbörlig inskränkning av skadeståndsgrunder).
* Advokat Hans-Elof
Olsson, Mannheimer Swartling Advokatbyrå AB (ombud: advokaterna Robin
Oldenstam och Josefin Engblom) Kärande: UW och CO. Ombud: advokaterna
Jonas Lauritzen och Christian Olsen. Gbg TR i mål T 4821-06. Ej bifall.
(Saken: Vårdslös rådgivning med skattekonsekvenser vid
generationsskifte)
A.3 De flesta av
ovanstående tvistemål återfinnes
även i rapporten Canis non est Canem
(Hundar äter inte hundar). Tjugopoängsuppsatsen av jur kand Sebastian
Frizzo vid Stockholms Universitet bekräftar min privata forskning och är
direkt alarmerande. Resultaten från hela projektet Likhet inför Lagen avfärdades
på ett svepande sätt i TV av advokaten och dåvarande justitieministern Thomas Bodström,
alltmedan handledaren professor Christian Diesen tycktes försöka göra sig osynlig.
A.4 Något tvistemål där en klient har vunnit
bifall i en lagakraftvunnen dom har inte hittats, trots ihärdiga
efterlysningar och sökningar under ett flertal år.
B. PUBLICERADE
RÄTTSFALL DÄR ADVOKAT ELLER DENNES BITRÄDANDE JURIST HAR KLANDRATS
NJA 1949:54
där advokaten EH friades av tingsrätten, men enligt hovrätten befanns vara skadeståndsskyldig
till miljonbelopp (i dagens penningvärde) genom sin och sitt
biträdes försumlighet att inte heltäckande och inom föreskriven tid överklaga
de myndighetsbeslut som skattemässigt kunde drabba uppdragsgivaren - dödsboet efter
ett f d hovrättsråd och verkställande direktör för Norstedts bokförlag. Den ansvarige advokaten Emil Heijne,
som avled innan HD avgav sin dom, instiftade en fond för främjande av
rättsvetenskaplig forskning samt för stöd till behövande advokater med familjer. Heijnes
skadeståndsskyldighet konfirmerades av Högsta domstolen men skrevs
samtidigt ned av HD till noll kronor.
NJA 1995:80
avser brottsligt agerande av advokat som juridiskt biträde i
rådgivningsärende. En advokat och dennes biträdande jurist ansågs på
talan av åklagare ha lämnat straffbar rådgivning vid brottsliga
skalbolagsaffärer (La Reine-målet; utmynnande i Lag SFS 1985:354)
RH 21:82
är såvitt känt den enda rättskraftiga hovrättsdom där advokat klandrats. En medlem i
ett LO-förbund tillerkändes skadestånd från advokaten A som i en
lönetvist underlät inhämta relevant kunskap och tillgodose klientens
intressen fullt ut. (Hovrätterna har genom åren avgjort åtskilliga
klagomål mot advokater eftersom tingsrätternas domar städse går
klienterna emot. Hovrätterna har genomgående lämnat klienternas klagomål
utan bifall.)
Anmärkning:
Inga andra tvistemål mot advokat har prövats av Högsta
domstolen de senaste hundra åren. Alltsedan Advokatsamfundets bildande 1887
föreligger en påtaglig brist på vägledande avgöranden i HD. När det gäller handläggning från ombud av typ mäklare, värderingsmän,
revisorer, tekniska konsulter, icke auktoriserade jurister m fl finns
åtskilliga publicerade rättsfall, där kunderna tillerkänts gottgörelse
och skadestånd på grund av culpös eller dolös handläggning.
C.
STATISTIK
Någon officiell statistik finns ej vad
gäller det rättsliga utfallet där advokat varit svarande i tvistemål.
Mot bakgrund av alla kända domar där advokat varit inblandad i
skadeståndstvist med missnöjd klient och huvudman, är det statistiska
utfallet att
advokater får bifall i svenska domstolar i hundra fall av hundra, eller t
o m i tusen fall av tusen! Advokaterna befrias regelmässigt och
utan undantag från skadeståndsansvar i samtliga lagakraftvunna
domar. I andra civiliserade länder är det statistiska utfallet ungefär
fifty-fifty i tvister mellan klienter och advokater. D v s kund och
leverantör har rent statistiskt samma chans att få bifall i domstol,
även oavsett typ av tjänste- eller varuleverantör. Med undantag för
advokater, gäller fifty-fifty regeln även i Sverige för övriga typer av
tjänsteleverantörer och kunder. Men således icke där advokat påstås ha varit
försumlig, vårdslös eller illojal, såvitt framgår av seriösa rättsutredningar av
juridikprofessorer, docenter eller andra kvalificerade
jurister.
D.
ÅTGÄRDER FÖR ATT UPPNÅ EN TILLFÖRLITLIG STATISTIK
Kunskap kan fortlöpande inhämtas om hur
Sveriges domstolar hanterar skilda måltyper och olika partställningar.
Internet underlättar detta arbete betydligt. Tvistemål
mellan klienter och advokater har efterlysts genom brev och telefonförfrågningar under ett
tiotal år samt under de senaste fem åren via Internet. Inte minst har
efterlysningar gjorts om det finns något undantag från regeln om advokaternas
uppenbarligen generella ansvarsbefrielse i tvistemål med försummade
klienter. Så länge vårt påstående inte motbevisats, gäller slutsatserna i punkt B ovan.
E.
UTREDNINGAR OCH SKRIFTER ANGÅENDE JURIDISKA KONSULTERS
UPPGIFTER OCH KLIENTANSVAR
Advokats
skadeståndsskyldighet av Holger Wiklund (Försäkringsjuridiska
föreningens publikation nr 10, s 293 ff, Norstedt & söners förlag 1953)
God advokatsed
av Holger Wiklund, f d generalsekreterare i Sveriges Advokatsamfund
Advokatens rättsutredningar - metod och ansvar
av professorn i processrätt Lars Heuman, Stockholms Universitet
(Juristförlaget, 1987)
Särskilda
avtalstyper I av Bertil Bengtsson (Norstedt & söners förlag, 1971)
Mellanmansrätt av
Hugo Tiberg och Rolf Dotewall (Norstedts Juridik AB, 2000)
Svensk
Juristtidning nr 3 1998 s 185-211,
Professor Jan Kleineman, Stockholms Universitet; "Inventering av
rättsfall från HD som anses spegla ansvaret för olika rådgivare och
konsulter".
Tillsyn över advokater m.m.
Betänkande av Advokatkommittén SOU 1999:31. Härtill ett
tjugotal remissvar.
Lag om finansiell
rådgivning till konsumenter Proposition 2002/03:133
Ansvar & Skadestånd
av jur kand Björn Gullefors ”Reglerna om ansvar för rådgivare,
mäklare och andra konsulter”.
(Förlag: Björn Lundén Information AB, Näsviken)
Advokatens skadeståndsansvar,
uppsats av Jane Abrahamsson-Wamstad, Uppsala Universitet
1991.
JK:s uttalande i Dnr 2933-01-71
”om den särskilda omsorg advokat är skyldig att ådagalägga när en
advokatkollega är huvudmannens motpart”. (JK-svar i ett överklagat disciplinavgörande)
Ansvar för juridisk
rådgivning; Rådgivningslagens tillämpningsområde
- advokat Thorulf Arwidson (960809).
Advokaters olika uppträdande och handläggningsmetoder
som ombud i brottmål. Doktorsavhandling av jur dr Lena Ebervall,
Lund, år 2001.
Inomkontraktuellt
ansvar vid professionell rådgivning - en principiell diskussion om det
tillitsbaserade rådgivaransvaret.
Examensarbete av Linda Nord vid Juridiska fakulteten, Lunds
Universitet VT 2001
CANIS NON EST
CANEM - Frågan om Sveriges advokatkår särbehandlas av
domstolarna; Sebastian Frizzo, Examensarbete 20-poäng, Stockholms Universitet
2004-2005, i studien Likhet inför Lagen.
ADVOKAT – ett yrke i närbilder.
Utgiven av Sveriges Advokatsamfund 1985
INTRYCK FRÅN HOVRÄTTEN; av
professor Christina Ramberg. Kritiserar den
svenska advokatkåren.
Se
Domareförbundets tidskrift 2006 nr 2.
Advokatretten
(834 sidor) av professor Mads Bryde Andersen, Köbenhavns Universitet,
Danmark
F.
HITTILLS UTFÖRD FORSKNING ANGÅENDE OLIKA FORMER AV KORRUPTION INOM RÄTTSVÄSENDET
Egentligen finns ingen forskning på
detta område! Detta har även påtalats i många av de ovan uppräknade
skrifterna. Trots mångåriga framstötar av undertecknad
med omnämnt forskningsuppslag i "huvudämnet vänskapskorruption inom det
svenska rättsväsendet" finns ingen forskning utförd, utöver
20-poängsuppsatsen "Canis non est
Canem - frågan om Sveriges advokatkår särbehandlas av domstolarna",
publicerad våren 2005.
Konklusion från rapporten "Canis
non est Canem" (HUNDAR ÄTER INTE HUNDAR) från studien "Likhet inför lagen" av prof. Christian Diesen m
fl, mars 2005:
"Sammanfattningsvis
konstateras att klientens möjlighet till framgång med en skadeståndstalan (mot advokat)
är om inte obefintlig så
i alla fall minimal… Faktum är att man utifrån denna undersökning inte helt och
hållet
kan
avfärda misstanken om att advokaterna gynnas av rättssystemet. …Så länge civilprocessen ser ut
som den gör
idag bör klienten avrådas
från att inleda en skadeståndsprocess mot sin advokat.”....
Studien gav
således ett entydigt jakande svar på
undertitelns fråga. Likväl undviker svenska jurister och forskare ämnet. Det är uppenbarligen alltför känsligt på det
personliga och yrkesmässiga planet. Svenska domare, åklagare och
advokater samt juridikprofessorer m fl har nämligen frekventa kontakter genom sina uppdrag och skiljenämnder eller i juridiska föreningar och
"frimurerier". Några jurister har framfört
"ursäkten och förklaringen" att Sverige är ett litet land där alla
betydande jurister känner varandra och att det därför inte går
att hålla isär sak och person. Men Danmark och Norge är ju betydligt
mindre och där klarar man uppenbarligen av problemet? Svaret på detta
brukar vara att där har man i modern tid varit ockuperade av en främmande statsmakt, vilket skapade betydligt mera civilkurage
och fokusering på sakfrågorna än i Sverige!? Ja, vad skall man tro?
Uppenbart är att tillfrågade forskare inte ens vill
svara på om, eller när någon forskning i ämnet kommer till stånd, även om man i
den inledande kontakten medger att vänskapskorruption är ett
problem i Sverige.
G.
FÖRFRÅGNINGAR OCH FORSKNINGSUPPSLAG TILL LEDANDE JURISTER VID SVENSKA UNIVERSITET
Nedanstående aktiva svenska
juridikforskare i form av professorer, docenter, doktorer m fl har
undertecknad kontaktat vid minst tre tillfällen sedan år 1995 genom
besök, sammanträffanden, telefonsamtal, brev eller E-post etc med
det tråkiga utfallet att de helt enkelt inte svarar trots flera
påminnelser:
De höga jurister med rättskänsla, som i det fördolda lämnat råd
och stöttat min forskning och mina åsikter på olika sätt redovisas ej
här för att de inte skall riskera utsättas för repressalier.
Som ett exempel bör dock ett av många uttalanden citeras: E-post 23 november 2000 till BIB:
"Jag måste bara säga att jag instämmer
helt. Problemen är många... Jag har gjort en intressant jämförelse
mellan Sverige och Tyskland. Om tyska domstolar skulle lämna ifrån sig
sådana domskäl som de svenska i otaligt många fall gör, skulle de utan
tvekan återförvisas bl a på grund av att de skulle anses strida mot
grundlagen. Nu är vi ju inte i Tyskland, men jag försöker att
argumentera för att vi bör införa strängare krav, liknande Tysklands
även här. Och det fort. Många gånger då jag läser domskäl, blir jag
otroligt förvånad som jurist. Jag får kalla kårar, då jag inser vilken
stor ris för att felaktiga domar fattas i verkligheten det egentligen
finns. Sedan hoppas jag att jag själv aldrig behöver möta det svenska
rättsväsendet i en rättegång. Det känns nästan som att bli lämnad åt
slumpen."
H.
FRAMSTÄLLNINGAR TILL SVENSKA TILLSYNSMYNDIGHETER (JK, JO, Advokatsamfundets
etiknämnd m fl)
Många skriftliga framställningar har
gjorts till svenska tillsynsmyndigheter sedan 1996 (Understrukna datum
länkar till pdf-filer på originalskrifter och inlagor). Se nedan under
J:
J. VEM
SÄKRAR KVALITÉN I SVERIGES DOMSTOLSVÄSEN (i civilmål)?
J.1 Hovrätterna - HR
Den rättsbildade
domstolspersonalen är skyldig att i sin gärning efterleva Sveriges
Grundlag samt Rättegångsbalkens bestämmelser och den högtidligt avlagda domareden.
Tyvärr är detta ingen garanti för rättfärdiga och korrekta domar.
Meningen är dock att eventuellt felaktiga eller partiska "lämplighetsdomar"
från tingsrätterna skall kunna rättas till i Sveriges sex
hovrätter (eller kammarrätten efter domar i länsrätten). Numera krävs
prövningstillstånd för att få vissa tvistemål prövade i hovrätten. Mål
om smärre skador och belopp löper risk att endast bli behandlade i
tingsrätten. Dessa domar kan endast rättas till om rättegångsbalkens
bestämmelser för ”domvilla”, ”rättegångsfel” eller ”mörk dom” kan göras
gällande. Om målet kommer upp i hovrätten finns vissa möjligheter att
under angivna förutsättningar reparera försummelser i processföringen,
såsom t ex bristfällig bevisning. Hoppet om att hovrätten skall rätta till
en orättfärdig dom kan grusas då hovrätten har möjlighet att fastställa
tingsrättens dom utan att ange något domskäl, s k "blank dom". Hovrätten kan nämligen
påstå sig dela tingsrättens uppfattning till fullo, och av
besparingsskäl kan man då avstå att skriva någon ytterligare motivering.
J.2 Högsta domstolen - HD
HD har otvivelaktigt det största ansvaret
för att underinstanserna (tingsrätterna och hovrätterna) dömer korrekt.
När det gäller mål där partsställningen är sådan att en auktoriserad rättstjänare är svarande i
civilprocessen - då tycks emellertid kvalitetskontrollen utebli i samma
mån som ett i och för sig skäligt prövningstillstånd uteblir!
Finns det anledning förmoda att hovrättens dom är tendentiös,
bristfällig eller orättfärdig, bör man ansöka om prövningstillstånd i HD (eller Regeringsrätten
i förvaltningsärenden). I princip beviljas
dispens endast för de mål som kan ha prejudicerande betydelse för
domstolarnas rättstillämpning. Påståenden om att tings- eller
hovrätten har bedömt saken fel eller missat att rätt värdera framlagda bevis
är inte skäl nog för en korrektion i Högsta domstolen. Endast ca
7
procent av klagomålen (av ca 5.000) till HD leder till överprövning i
tvistemål (ca 2 % för brottmål). Behandlas ett ärende i Högsta domstolen
finns det vissa garantier för att det sker en saklig och rättfärdig
prövning. Strikt enligt rättegångsbalken går HD noggrant igenom
rättegångshandlingarna och rensar med finkam ut de bevis etc som inte anförts och gjorts till
processmaterial redan i tingsrätten.
Ansökan om Resning kan endast beviljas om det uppdagats/tillkommit nya
bevis eller omständigheter av sådan vikt att det kan anses sannolikt
att domslutet blivit ett annat om det nya materialet förebringats.
HD:s (och Regeringsrättens)
kvalitetskontroll sker alltså bara på de domar som överklagas dit och
är principiella nog att tas upp till prövning. För de domar
som överklagas och inte beviljas dispens för prövning kan man inte utgå
från att en rättfärdig och korrekt rättvisa har skipats. Våra högsta
rättsinstanser (HD och hovrätterna) behöver nämligen inte ange något skäl till varför
prövning anses obehövlig och avvisas. Det övervägande flertalet mål
rymmer knappast några prejudicerande frågeställningar varför man får
hysa den fromma förhoppningen att hovrätterna verkligen sköter sin
rättsskipning korrekt och objektivt utan sidoblickar på kollegialitet
eller viktiga lokala- eller andra särintressen. Problemet är dessvärre
att detta inte kan garanteras, mot bakgrund av befintliga brister när
det gäller kontrollen av ”domslutskvaliteten” som att mellaninstanserna
får avkunna s k blanka fastställelsedomar.
I de många fall där HD
borde
ha beviljat prövningstillstånd blir det egentligen ingen godtagbar
kvalitetssäkring.
J.3 Justitiekanslern - JK
Justitiekanslern har i likhet
med Riksdagens ombudsmän (JO) tillsyn över myndigheter och deras
tjänstemän. Tillsynen har till syfte att kontrollera att lagar och författningar efterlevs.
Sedan den 1 december 1998 har JKs
tillsynsverksamhet begränsats. JK har sedan dess en mer
övergripande tillsyn som främst är inriktad på att upptäcka systematiska
fel i den offentliga verksamheten.
JK kan inte ompröva
beslut som fattats av andra myndigheter. JK bestämmer om
en anmälan från en enskild skall föranleda några åtgärder.
JK är regeringens ombud. Denna uppgift innebär att JK företräder staten i vissa rättegångar som rör statens
rätt, främst skadeståndsmål. JK har också möjlighet att på
frivillig väg reglera vissa skadeståndsanspråk som riktas mot staten. De
anspråk på skadestånd som JK handlägger är i första hand
sådana som grundar sig på att en statlig myndighet har fattat ett
felaktigt beslut.
Justitiekanslern får del av alla
beslut i disciplinärenden från Advokatsamfundet och har möjlighet att
klaga på besluten inom fyra veckor från det att JK fick del
av beslutet. JK utövar tillsyn över advokatväsendet
som företrädare för det allmänna. Det är således i mera principiella
frågor som JK kan ha anledning att överklaga ett beslut.
En enskild som vänder sig till Justitiekanslern med anledning av ett
beslut i ett advokatärende kan alltså inte automatiskt få hjälp med att få beslutet omprövat.
Vi är många som hittills utan verkan har
vänt oss till JK och anmält att det i Sverige förekommer frekvent
favorisering av advokater vid tvister med enskilda företag och personer
i domstol. Se här ett axplock av de svar JK givit:
Hemställan från Bertil Burström till JK om
undersökning av hur domstolar efterlever Regeringsformen
i kollegialt känsliga och obekväma tvistemål.
JK
svarar avböjande, 2002.:
"Ang. Din hemställan om undersökning
av hur svenska domstolar efterlever regeringsformen i kollegialt
"känsliga och obekväma" tvistemål. Justitiekanslern är inte skyldig
att pröva alla klagomål från enskilda /se 15 § förordningen (1975:1345)
med instruktion till Justitiekanslern/. I Ditt fall har Justitiekanslern
inte funnit skäl att göra någon närmare prövning av saken. Din skrivelse
har därför lagts till handlingarna, vilket Du underrättas om genom detta
svar. Det står Dig självfallet fritt att sända in det ytterligare
material som Du nämner, för det fall Du vill ha en prövning utifrån ett
mer fullständigt underlag." (JK-svar av 2002-12-12 till BIB. Dnr
3386-02-21)
Svar på skrivelser från Lars-Erik
Johansson, Skärhamn:
"Justitiekanslern har ingen god kännedom om de frågor som Du tar upp.
Rent allmänt kan sägas att domstolen naturligtvis inte får låta den
omständigheten att svarandeparten är en advokat påverka utgången i
målet. Jag kan tyvärr inte ge Dig några råd angående vart Du skall vända
Dig med Dina frågor." (JK-svar av 2007-01-15 till LEJ. Dnr:
103-07-21)
Fortsatta vädjanden från Lars-Erik
Johansson, Skärhamn:
"I ett brev som kom in till Justitiekanslern den 23 mars 2007 har Du
tagit upp frågor rörande särbehandling av advokater inom rättsväsendet.
Du har tidigare skrivit ett brev till Justitiekanslern med samma
frågeställningar och funderingar. Justitiekanslern upplyste dig då om
att myndigheten inte har någon god kännedom om de frågor som Du nämner.
I Ditt senaste brev berör Du också Justitiekanslerns tillsynsfunktion.
Med anledning härav kan jag upplysa Dig om att Justitiekanslerns tillsyn
är begränsad på så sätt att ett klagomål skall prövas av
Justitiekanslern endast om frågans beskaffenhet ger anledning till det
(se förordningen med instruktion till Justitiekanslern).
Justitiekanslern har inte funnit skäl att vidta några åtgärder med
anledning av ditt senaste brev. Ärendet avslutas således med detta
brev." (JK-svar av 2007-04-02 till LEJ. Dnr: 103-07-21)
J.4 Justitieombudsmannen - JO
Justitieombudsmännen (JO) - eller
Riksdagens ombudsmän som de officiellt kallas - väljs av riksdagen för
att kontrollera att myndigheter och deras tjänstemän följer gällande
lagar och andra författningar i sin verksamhet. Ombudsmännen
kontrollerar detta genom att pröva och utreda klagomål från allmänheten
och genom att göra inspektioner hos myndigheter och genomföra andra
undersökningar på eget initiativ.
Myndigheterna JO
(Justitieombudsmannen) och JK (Justitiekanslerämbetet) har
som en av sina uppgiften att övervaka och granska Sveriges domstolar.
Dock har man inte uppgiften att utreda klagomål som gäller värdering av
bevisning eller andra bedömningar i domar och beslut.
J.5 Advokatsamfundet och dess
etiknämnd
Tillsynen över
advokatväsendet utövas i första hand av Sveriges Advokatsamfund. Dit kan
således en enskild som är missnöjd med en advokat vända sig med sina
klagomål.
En anledning till att mål mot advokater
inte når en HD-prövning, kan även vara att klientens talan handhas av en
advokatkollega, som av kollegiala och egna yrkesmotiv ogärna vill ha
några skärpta krav på sin yrkesroll och lika litet en prestigeförlust
för sin advokatkår. Därför avråds klienten orättfärdigt att ansöka om
HD:s prövning. Eller kanske är klientens pengar och försäkringsskydd
förbrukade. Alternativt riskerar det ”känsliga” ärendet drivas i
tingsrätten så att de principiella argumenten för en HD-prövning
undanförs på lämpligt sätt. Man kan under rådande förhållanden inte vara
helt säker på att ens oberoende jurister vill driva sådana mål på bästa
sätt. Det är dock ett faktum att många innehavare av juridiska byråer
strävar efter att upptas som ledamöter av Sveriges advokatsamfund med
alla fördelar detta innebär. Detta ger möjlighet till väsentligt högre
taxor och inkomster och att före övriga jurister komma ifråga som
offentliga försvarare och målsägandebiträden eller
likvidator/konkursförvaltare m m. Man kan därför förmoda att många
jurister tänker sig noga för innan man attackerar de eventuellt blivande
kollegorna i advokatsamfundet.
Den sista utposten
är slutligen rättstjänarens eget samvete, moral och rättskänsla. Men
jurister har knappast större rättskänsla än andra. Advokater och många
jurister utsätts i sin verksamhet för frestelser och får inblickar och
kontakter med mer eller mindre ljusskygg verksamhet. Vilken påverkan
detta har på den egna moralen och samvetet har nog aldrig utretts. Undersökningar
visar att de flesta jurister valt sin yrkesbana med tanke på de goda
utsikterna till höga inkomster och trygga, efterfrågade tjänster.
Dessutom uppges en annan lockelse vara spänningen och det intressanta
med att hitta kryphål och juridiska lösningar på framställda problem.
Exempel på framstötar
om hjälp från förment orädda advokater när det gäller
efterlevnaden av grundlagen om allas rätt till
likabehandling.
Dessa
advokater tyckte det var intressant att ta del av
materialet och önskade mig enbart lycka till! (1997-1998)
J.6 Sveriges Riksdag
Demokrati handlar om alla människors lika värde och rättigheter. I en
demokrati får alla vara med och bestämma.
I Sverige finns rättigheterna angivna i vår grundlag. Där står det att
all offentlig makt utgår från folket och att riksdagen är folkets
främsta företrädare. Riksdagen är på så sätt en mycket viktig del i den
svenska demokratin.
Vart fjärde år är det val till riksdagen och då ska
medborgarna utse 349 riksdagsledamöter. De ska representera människorna
i Sverige och ledamöterna ska se till att folkets vilja genomsyrar
besluten som riksdagen fattar. Riksdagen fattar beslut som påverkar hela
samhället. Samspelet mellan riksdagen och andra offentliga aktörer –
regeringen, myndigheter, kommuner, landsting och EU – är stort.
Riksdagens arbete präglas av dess historia. Allmän rösträtt,
övergången till ett enkammarsystem och fyraåriga valperioder är exempel
på viktiga händelser i riksdagens historia. Vi beskriver demokratin i
första hand ur väljarnas och de folkvaldas perspektiv. Men de
demokratiskt valda församlingarna i stat, kommuner och landsting är inte
ensamma om att ha makt och inflytande. Exempel på andra starka
maktfaktorer är den så kallade marknaden, massmedierna och domstolarna.
Marknaden påverkar landets
ekonomi. Den ekonomiska utvecklingen i näringslivet har stor effekt på
sysselsättningen och påverkar därmed statens, kommunernas och
landstingens skatteinkomster.
Även medierna är med och styr
samhällsutvecklingen genom att påverka opinionen, förmedla nyheter och
informera. Den dömande makten utövas av fristående
domstolar.
Bearbetningar av ett stort antal
riksdagsmän har gjorts under åren av undertecknad. Även samtliga
riksdagsgrupper har tillskrivits omkring år 2000 liksom de dåvarande
ledamöterna i Justitieutskottet, Lagutskottet, Konstitutionsutskottet
och Näringsutskottet. Dock utan verkan.
Ett par av svaren förtjänar att återges.
E-post 8 juni 2000 till BIB:
"Om en gruppfavoriserande
oetisk rättskultur och sedvänja inom rättsområdet. Bo Lundgren har
bett mig tacka för Ditt brev och att besvara det. Det är ett mycket
omfattande material som Du har författat, om advokaterna, deras
roll och deras möjlighet att undandra sig ansvar, om de sviker eller
inte med tillräcklig ambition ser till att tillgodose sina klienters
intressen. Jag måste erkänna att jag är imponerad av det arbete som Du
måste ha lagt ned på det. Jag har vidarebefordrat brevet för kännedom
till partiets justitiekommitté. Med vänliga hälsningar Johan Westrin"
E-post 7 juni 2000 till BIB:
"Tack, för
Ditt utförliga brev som jag ännu bara ögnat igenom. Jag förstår Din
upprördhet över de förhållanden Du beskriver ehuru jag inte själv är
kompetent att bedöma i vad mån de fullt ut återspeglar verkligheten. Med
vänlig hälsning Björn v d Esch, riksdagsman och ledamot i
Justitieutskottet"
J.7 Regeringen och Justitieutskottet - JuU
Justitieutskottet bereder
ärenden inom politikområdet Rättsväsendet. Politikområdet innefattar
bland annat myndigheter inom domstolsväsendet, åklagarväsendet,
polisväsendet, kriminalvården samt Brottsförebyggande rådet,
Rättsmedicinalverket och Brottsoffermyndigheten. Utskottet bereder
vidare ärenden rörande brottsbalken och rättegångsbalken samt lagar som
ersätter eller har nära samband med föreskrifter i dessa balkar.
Inlagor
om önskemål om forskning
och en ordentlig översyn av domstolskvalitén vid
tvistemål, om svaranden är en auktoriserad
rättstjänare.
Justitieministern svarar med ett
undvikande standardsvar och vägrar återkomma trots
påminnelse. (2002-2003).
J.8 Domstolsverket - DV
"Domstolen är till för medborgarna. Den agerar med respekt för
individerna och med makt att bestämma straff och lösa tvister. Domstolen
är en stabil aktör i demokratins tjänst i det mångkulturella och
mångfacetterade samhället. Den är det självklara forumet för
tvistlösning..." Så lyder ett utdrag ur Sveriges Domstolars vision för
framtiden. Det är med den visionen för ögonen som Domstolsverket och
domstolarna arbetar för att bygga ett ännu effektivare domstolsväsende,
som på ett rättssäkert sätt kan utföra sitt uppdrag - att avgöra olika
rättsliga frågor.
Domstolsverket
är en statlig myndighet som lyder under regeringen och som fungerar som
en serviceorganisation till domstolarna i landet. Domstolsverket har
ingen bestämmanderätt över domstolarnas dömande verksamhet eller deras
domslut. Domstolsverkets uppgift är att ansvara för övergripande
samordning och gemensamma frågor inom Sveriges Domstolar. Arbetet
innebär också att ge service till domstolarna, hyres- och
arrendenämnderna samt Rättshjälpsmyndigheten. Det kan handla om frågor
som personalutveckling, utbildning och information, utarbetande av
föreskrifter, råd och anvisningar och svara för att verksamheten bedrivs
på ett effektivt och för medborgarna lättillgängligt sätt. Inom
verksamhetsområdet är 5 500 människor anställda och tillsammans omsätts
inom området cirka 6 miljarder kronor årligen.
Någon kvalitetskontroll sker heller inte hos domarnas
intresseorganisation Sveriges Domareförbund.
J.9 Statens ansvarsnämnd
Nämnden prövar frågor om
disciplinansvar, åtalsanmälan, avskedande, avstängning och
läkarundersökning med tvång beträffande statligt anställda i högre
befattningar. Bl.a. verkschefer, domare, åklagare och professorer hör
till denna krets. Syftet med en prövning utanför den myndighet där den
anställde arbetar och har en högre befattning är att det inte skall
kunna misstänkas att kollegor tar obehöriga hänsyn vid prövningen.
Nämndens beslut kan, liksom andra beslut av arbetsgivare, bli föremål
för en arbetsrättslig tvist.
Ansvarsnämnden kontrollerar
ej juristdomarnas
prestationer i kvalitetshänseende i enskilda domstolsärenden.
J.10 Konsumentverket - KO
Svarsbrev av 1999-12-29 till BIB
Dnr 1999/4653:
"Tack för ditt brev. Konsumentverket/KO är den
centrala myndigheten på konsumentområdet. Till våra uppgifter hör bland
annat att granska reklam enligt marknadsföringslagen (1999:450) och
avtalsvillkor enligt lagen (1945:1512) om avtalsvillkor i
konsumentförhållanden. I vårat uppdrag ingår däremot inte att företräda
konsumentintresset i fråga om advokaters ansvar gentemot sina klienter.
Vi hoppas att du har möjlighet att få hjälp på annat håll. .."
J.11 Åklagarmyndigheten - RÅ
Åklagaren utgör en viktig länk i
den rättskedja – polis, åklagare, domstol och kriminalvård – som ska
skydda samhället mot brottslighet och öka människors trygghet.
Åklagarens huvudsakliga uppgift i rättskedjan är att åtala personer som
begått brott. Åklagaren leder utredningar om brott med hjälp av polisen.
Åklagaren fattar bland annat beslut om anhållande och husrannsakan. Han
eller hon ser dessutom till att den som utsatts för brott får hjälp,
t.ex. av en advokat.
När brottsutredningen (förundersökningen) är klar bedömer
åklagaren om det finns tillräckliga bevis för att väcka åtal. Åklagaren
ska vara objektiv i sitt arbete. Efter att åtal väckts blir det
rättegång i domstolen. Åklagaren framträder i domstolen och har till
uppgift att bevisa att den åtalade begått brottet. Den som utsatts för
brottet, målsäganden, finns ibland med vid åklagarens sida.
Brevsvar 2003-06-16 till BIB angående
studien "Mutor och andra oegentligheter":
"I det korruptionsprojekt
som jag ansvarar för, ingår att identifiera problemområden där
korruption kan förekomma - i första hand muta och bestickning - och
föreslå åtgärder för att öka lagföringen av denna typ av brott. Det
ämnesområde som Du beskriver förefaller vid första påseende ligga något
vid sidan av denna inriktning. Jag vill emellertid inte utesluta att de
frågor Du behandlar kan komma att aktualiseras inom ramen för
korruptionsprojektet i någon form. Med vänlig hälsning, Christer van der
Kwast, överåklagare"
J.12 Rikspolisstyrelsen
- RPS
---------- Inget att förvänta sig på detta
område.
J.13 Den juridiska
forskningen vid universitet och högskolor
Den juridiska forskningen inriktar sig
främst på
HD:s domar och uttalanden. Samma forskningsintensitet läggs inte på
hovrätternas och ännu mindre på tingsrätternas avgöranden. Än mindre
genom intervjuer med dem som fått praktisk erfarenhet som hos oss
”rättskonsumenter”. Men, - problemet är att få till stånd en prövning i
Högsta domstolen. Eftersom HD (eller Regeringsrätten) inte anger skäl till varför prövningstillstånd ej meddelas, finns stor risk
för att oönskad och känslig materia ”faller mellan stolarna”. Det finns tydliga tecken på att det förhåller sig på det
viset när det gäller talan mot rättssystemets förnämsta "oberoende"
ombud, advokaterna. Åtskilliga
juridiska
forskare och institutioner har bearbetats om ämnet de senaste tio åren
med magert resultat. Här är ett litet axplock:
Brevsvar 1999-02-24
till BIB från Docent Filip Bladini, prefekt vid Juridiska Institutionen
vid Handelshögskolan i Göteborg:
"Som Du mycket riktigt skriver i
Ditt brev är universiteten statligt finansierade och det ingår i vår
uppgift att kritiskt granska rättssystemet. Däremot är det inte vår
uppgift att agera ombud för enskilda parter. De handlingar som översänts
innehåller många principiella frågeställningar som kan vara av intresse
för forskare och studenter. Jag åtar mig därför gärna att sprida Ditt
brev på lämpligt sätt till dessa." Trots påminnelse -
inget resultat.
Brevsvar 1999-02-25 till BIB från Docent
Björn Westberg, Rättsvetenskap vid Internationella Handelshögskolan i
Jönköping:
"Då de i Ert brev angivna problem ligger utanför våra
primära forskningsområden, kan vi inte åtaga oss ifrågavarande uppdrag."
Brevsvar 1999-06-14 till BIB från
Chefsjurist Göran Hessling vid Linköpings Universitet:
"Rubricerad
skrivelse har för kännedom varit tillställd avdelningen för affärsrätt
vid ekonomiska institutionen, Linköpings universitet. Ansvarig
studierektor har låtit meddela att avdelningen inte har någon möjlighet
att verkställa någon granskning av de frågor Du tagit up i skrivelsen.
Även för universitetet som helhet saknas sådana möjligheter."
E-postsvar 2000-08-23
från juridikprofessorn Håkan Hydén, Lunds Universitet:
"Tack för
brev. Intressant läsning, som jag i princip ger dig rätt i. Håller med om
behovet att reagera. Har inte kunnat tränga in i sakfrågorna."
Brevsvar 2002-12-17
till BIB från professorn i processrätt Lars Heuman, Stockholms
Universitet:
"Med anledning av ditt brev vill jag meddela att
det tyvärr inte bedrivs någon forskning inom det skadeståndsrättsliga
område du syftar på. Över huvud taget är det problem med forskningen i
processrätt och det gäller nog inte bara Stockholm. Det är svårt att
värva unga jurister till denna yrkesbana. Jag får se om det dyker upp
något tillfälle att få någon att intressera sig för frågor om advokaters
sätt att hantera tvister. Det är inte viktiga frågor."
Brevsvar 2008-05-05
till BIB från Prefekten vid Juridiska Institutionen i Lund, Bengt
Lundell:
"Forskningsuppdrag. Elsa Trolle Önnerfors har lämnat
ditt brev till mig för att jag skall besvara det. Du har lämnat ett
uppslag till forskning till henne. Juridiska fakulteten får hänvändelser
om forskning inom många områden. Det är inte möjligt att inom ramen för
fakultetens knappa personalresurser att ens överväga alla. Tyvärr gäller
det också i detta fall."
Exempel på
andra framstötar
till professorer och forskare inom juridik angående
vänskapskorruptionen i domstolarna.
Man
svarar inte, eller anser att det är ovidkommande, eller
skyller man på tidsbrist. (1999-2008).
Eftersom svenska
forskare och doktorander tycks vara så ovilliga att forska i "svåra och
känsliga" ämnen (kan det månne riskera deras karriärer?), vill jag här
förmedla några länkar till några upplysande och rådgivande skrifter för den
oinvigde forskaren:
Att forska är ett äventyr - men se upp för alla fallgropar /
www.math.chalmers.se/~olleh/doktorandhandbok.pdf
Doktorandhandboken /
www.doktorandhandboken.nu/handledningstod.4.42e1e22b10fe36924fe8000511.html
Juridisk hjälpreda för doktorander /
http://www.luth.se/org/dok-sekt/juridisk_hjalp.pdf
Till en ny doktorand /
http://www.mai.liu.se/~fonor/cf/nydok.html
Välkommen som doktorand /
http://www.hgu.gu.se/files/juridik/forskning/dok_handbok.pdf
J.14 Europadomstolen -
ECHR
När rättsmedlen i Sverige är uttömda
har man i vissa fall möjlighet att få saken prövad av Europadomstolen i
Strasbourg. Konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna kommer
dock knappast i fråga för vanliga tvistemål eller brottmål, såvida det
inte handlar om att den rättssökande inte fått en rättvis rättegång och
att exempelvis jäv kan ha förekommit. Eftersom det i vissa ömtåliga mål
förekommer att ärendet blir förhalat i åtskilliga år, kan även
försening utgöra grund för prövning i Strasbourg. Sen rättvisa är ingen
rättvisa.
J.15 Journalister och media av
olika slag
Exempel på framstötar
till media om att det förekommer favorisering av vissa
yrkesgrupper i domstolarna och på grund därav medvetet felaktiga domar.
Ledarskribenter på Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet
svarar att detta vill man inte ta i för det är inget
stort problem! Alltså: Barbro Hedvall på Dagens
Nyheter (och Maria Abrahamson på Svenska Dagbladet) tycks anse det vara
en bagatell, att Sveriges juristdomare medvetet väljer att att
inte följa grundlagen vid vissa partsställningar. Detta sker genom att favorisera över 4 000 näringsidkande
juristkollegor (d v s advokater) i skadeståndstvister. (2001-2002).
J.16 Internet
Arbete pågår som synes - på flera fronter.
Droppen urholkar förhoppningsvis stenen.
J.17 Privata rättsvårdare och
rättskämpar med moralisk resning och rättskänsla
- Med andra ord de som brukar vuxenmobbas
av etablissemanget under epitetet "Rättshaverister"
Arbete pågår som synes - på flera fronter.
Droppen urholkar förhoppningsvis stenen.
K.
JÄMFÖRELSE MED RÄTTSKULTUREN I VÅRA NORDISKA GRANNLÄNDER
K.1. Följande utländska forskare och jurister har kontaktats i
aktuella frågor:
Helle Blomquist, Jur dr. Universiteten i Köpenhamn
och Vilnius. Ex.vis: ”Professional strategy and division: The
Disciplinary Board of the Danish Bar and Law Society”. Se även hennes
doktorsavhandling om processhistorik med tyngdpunkt på handläggningen
av advokater och ombud.
Lars Bo Langsted, Professor i processrätt vid Aalborg Universitet,
vilken anses ha stort kunnande kring advokatansvaret i Danmark.
Nils Nygaard, Peter Lödrup och
Bjarte Thorson Professorer i juridik vid Oslo Universitet, Norge.
Minna Gräns, Docent. Uppsala Universitet. Forskar
inom området felaktiga domar. Har
praktisk erfarenhet av rättsväsendet i Sverige, Finland och Tyskland.
______________________
Ansvarig skribent och webbdesigner: Bertil Burström (BIB),
Ängelholm, maj 2008.
Telefon: 070-58 33 282 E-post: bertil@srsf.se
www.bertilsuppslag.eu
STÄNDIG EFTERLYSNING:
Vi efterlyser fortfarande någon lagakraftvunnen dom de senaste
hundra åren där en klient tillerkänts skadestånd i
tvistemål mot
försumlig advokat! Vi vill se åtminstone
något
undantag från regeln att advokater åtnjuter positiv särbehandling vid
ansvarstvister i domstol. |